Nejvyšší nájmy na evropských hlavních nákupních třídách, v obchodních centrech a nákupních parcích se v roce 2024 v průměru zvýšily. Provozovatelé volnočasových konceptů byli nejaktivnější a obsadili o 20 % více podlahové plochy meziročně, jak vyplývá ze studie realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield. V nejnovější zprávě European Retail Radar společnost analyzovala více než 2 000 transakcí pronájmu retailových nemovitostí po celé Evropě, na kterých se firma podílela, aby poskytla reprezentativní obraz maloobchodního prostředí.
Nejaktivnější byli provozovatelé volnočasových konceptů, s 15% nárůstem obchodů a pětinou více pronajaté maloobchodní plochy ve srovnání s rokem 2023 a s rostoucím zájmem o větší jednotky. Výsledkem bylo, že navzdory tomu, že tvořili nejméně transakcí z 10 maloobchodních segmentů, měli provozovatelé volnočasových konceptů třetí největší podíl na obsazenosti (9%) podle podlahové plochy.
Robert Skládal, vedoucí pronájmu obchodních center v Cushman & Wakefield: „Volnočasové koncepty již nejsou doplňkem, ale klíčovou součástí úspěšného maloobchodního mixu. Majitelé a značky nyní kladou důraz na zážitek, synergii návštěvnosti a čas strávený na místě. Naši klienti z obchodních center se přizpůsobují této změně přeměnou vnitřního uspořádání prostor, aby vyhověli větším a vysoce frekventovaným volnočasovým konceptům.“
Celkový počet maloobchodních transakcí zůstal meziročně stejný, s jasnou preferencí pro jednotky pod 600 m² pozorovatelnou téměř ve všech maloobchodních segmentech, které v roce 2024 tvořily 84 % obchodů a dvě pětiny pronajaté podlahové plochy. Výjimkou byli volnočasoví operátoři, kteří umí využít větší jednotky pro koncepty jako lezecké stěny, trampolínové parky či centra virtuální reality.
Nájemné v Evropě rostlo
Nájemné rostlo ve všech typech maloobchodních nemovitostí v roce 2024. U nákupních parků dosáhlo nejvyšší nájemné nových maxim po celé Evropě. Hlavní nákupní třídy také zaznamenaly silný růst nájemného: 44 % z 209 sledovaných hlavních nákupních tříd zaznamenalo pozitivní růst nájemného (oproti 30 % na konci roku 2022 a 35 % na konci roku 2023) a stabilní nájemné mělo 53 %.
V Praze maloobchodní trh odráží klíčové evropské trendy. Hlavní nákupní třídy Prahy, vedené luxusní Pařížskou a massmarket ulicí Na Příkopě, zaznamenaly významný růst poptávky, zejména od módních a volnočasových provozovatelů. Omezená dostupnost prémiových prostor v těchto oblastech nadále tlačí nájemné nahoru.
Marjan Gigov, specialista pronájmu prémiových a luxusních maloobchodních prostor v regionu střední Evropy, Cushman & Wakefield: „Luxusní segment v Praze se rychle vyvíjí. Značky vytvářejí kompletní luxusní zážitek a intenzivně soutěží o nejlepší dostupná umístění. V tomto ohledu předpokládáme větší dynamiku, protože více globálních maloobchodníků vidí Prahu jako klíčovou lokalitu ve střední Evropě. V následujících měsících očekáváme otevření obchodů Ermanno Scervino, MaxMara, Grenardi, Damiani, Pasquale Bruni, La Table nebo KodlContemporary na Pařížské ulici.“
Ze 107 evropských trhů obchodních center sledovaných společností Cushman & Wakefield zaznamenala třetina zvýšení nájemného a pouze dvě lokality zaznamenaly pokles – což je výrazný kontrast k roku 2023, kdy nájemné kleslo téměř u 10 % lokalit. Pozitivní růst nájemného byl obzvláště výrazný v lokalitách v Portugalsku, Polsku a Itálii.
Zatímco volnočasové koncepty zaznamenaly největší nárůst, maloobchodníci s módním zbožím zůstali nejaktivnějším segmentem, tvořícím 39 % podlahové plochy a téměř třetinu transakcí.
Mezi nejaktivnější značky v roce 2024 patřily sportovní oděvy JD Sports a Sports Direct, stejně jako značky vlastněné H&M (H&M, COS, & Other Stories, Arket a další) a Inditex (Zara, Massimo Dutti, Oysho, Pull & Bear, Bershka a další).
Sektor občerstvení (F&B) byl druhým nejaktivnějším z hlediska objemu transakcí, s nárůstem počtu obchodů o 3 % a pronajaté podlahové plochy přibližně stejnou. V roce 2024 tvořil 17 % uzavřených obchodů a 8 % pronajaté plochy. Zavedení provozovatelé rychlého občerstvení jako McDonald’s, KFC a Burger King vedli, spolu s rozšiřujícími se podniky včetně Hawaiian Poke Bowl a několika provozovateli bubble tea, jako jsou Bubblify a Crazy Bubble.
Mezinárodní aktivita a strategie umístění
Jak se maloobchodníci přizpůsobují rostoucím nájmům a zároveň čelí širším výzvám v odvětví, jako je křehká důvěra spotřebitelů, provozní náklady ohrožující marže a obchodní napětí – a nedávno i cla – vytvářející nejistotu ohledně zdrojů a cen zásob, jejich strategie v oblasti nemovitostí se zaměřují na maximalizaci příležitostí k zachycení tržeb při optimalizaci nákladů.
Klíčové prodejny jsou přeměňovány na strategické destinace s důrazem na kvalitu nad kvantitou. Významné je také zrychlení přeshraniční aktivity, protože firmy hledají nové trhy, na kterých by mohly růst a rozvíjet se. Zatímco v minulosti značky expandovaly spíše hloubkově v rámci jednoho trhu, dnes volí strategii menšího počtu, ale klíčově umístěných prodejen. To vytváří mimořádnou poptávku po nejlepších lokalitách, protože obchodníci soutěží o omezený prostor, což dále podporuje růst nájemného v klíčových lokalitách.